Bakanlar Kurulu
Karar Tarihi ve Sayısı : 19.4.2004 - 2004 / 7189
Resmi Gazete : 27 Nisan 2004 - 25445
Resmi Gazete : 27 Nisan 2004 - 25445
Bilgi Edinme Hakkı Kanununun Uygulanmasına İlişkin Esas ve Usuller Hakkında Yönetmelik
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç
Madde
1- Bu Yönetmeliğin
amacı, gerçek ve tüzel kişilerin bilgi edinme hakkını kullanmalarına ilişkin
9/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununun uygulanmasına
dair esas ve usulleri düzenlemektir.
Kapsam
Madde
2- Bu Yönetmelik;
merkezi idare kapsamındaki kamu idareleri ile bunların bağlı, ilgili veya
ilişkili kuruluşlarının, köyler hariç olmak üzere mahalli idareler ve bunların
bağlı ve ilgili kuruluşları ile birlik veya şirketlerinin, T.C. Merkez Bankası,
İMKB ve üniversiteler de dahil olmak üzere kamu tüzel kişiliğini haiz olarak
enstitü, teşebbüs, teşekkül, fon ve sair adlarla kurulmuş olan bütün kamu kurum
ve kuruluşlarının ve kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının
faaliyetlerinde uygulanır.
Hukuki
dayanak
Madde
3- Bu Yönetmelik,
9/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununun 31 inci maddesi
uyarınca hazırlanmıştır.
Tanıml
ar
Madde
4- Bu Yönetmelikte
geçen;
a) Kurum ve
kuruluş: 2 nci maddede geçen ve kapsama dahil olan bilgi edinme başvurusu
yapılacak tüm makam ve mercileri,
b) Başvuru
sahibi: 4982 sayılı Kanun ve bu Yönetmelik kapsamında bilgi edinme hakkını
kullanarak kurum ve kuruluşlara başvuran gerçek ve tüzel kişileri,
c) Bilgi: Kurum
ve kuruluşların kayıtlarında yer alan 4982 sayılı Kanun kapsamındaki her türlü
veriyi,
d) Belge: Kurum
ve kuruluşların sahip oldukları 4982 sayılı Kanun kapsamındaki yazılı, basılı
veya çoğaltılmış dosya, evrak, kitap, dergi, broşür, etüt, mektup, program,
talimat, kroki, plan, film, fotoğraf, teyp ve video kaseti, harita, elektronik
ortamda kaydedilen her türlü bilgi, haber ve veri taşıyıcılarını,
e) Bilgi veya
belgeye erişim: İstenen bilgi veya belgenin niteliğine göre, kurum ve
kuruluşlarca, başvuru sahibine söz konusu bilgi veya belgenin bir kopyasının
verilmesini, kopya verilmesinin mümkün olmadığı hallerde, başvuru sahibinin
bilgi veya belgenin aslını inceleyerek not almasına veya içeriğini görmesine
veya işitmesine izin verilmesini,
f) Kurul: Bilgi
Edinme Değerlendirme Kurulunu,
g) Kanun:
9/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Bilgi Edinme Hakkı, Bilgi Verme Yükümlülüğü ve
Bilgi Verme Usulü
Bilgi
edinme hakkı
Madde
5- Herkes, Kanun ve
bu Yönetmelikte belirlenen esas ve usuller çerçevesinde bilgi edinme hakkına
sahiptir.
Türkiye'de ikamet
eden yabancılar ile Türkiye'de faaliyette bulunan yabancı tüzel kişiler,
isteyecekleri bilgi kendileriyle veya faaliyet alanlarıyla ilgili olmak
kaydıyla ve karşılıklılık ilkesi çerçevesinde, Kanun ve bu Yönetmelik
hükümlerinden yararlanırlar. Bu kapsamdaki başvurular Türkçe olarak yapılır.
Karşılıklılık ilkesi kapsamında bulunan ülkeler Dışişleri Bakanlığınca Resmi
Gazetede ilan edilir.
Türkiye'nin taraf
olduğu uluslararası sözleşmelerden doğan hak ve yükümlülükleri saklıdır.
Bilgi
verme yükümlülüğü kapsamında alınacak tedbirler
Madde
6- Kurum ve
kuruluşlar, Kanunda yer alan istisnalar dışındaki her türlü bilgi veya belgeyi,
Kanunda ve bu Yönetmelikte belirlenen esas ve usullere göre başvuranların
yararlanmasına sunmak ve bilgi edinme başvurularını etkin, süratli ve doğru
sonuçlandırmak üzere gerekli idari ve teknik tedbirleri almakla yükümlüdür.
Kurum ve
kuruluşlar, ellerinde mevcut olan ve bilgi edinme başvurusuna konu olabilecek
bütün bilgi veya belgeleri, bilgi edinme hakkının kullanımını kolaylaştıracak
şekilde tasnif ederler. Bu amaçla kurum ve kuruluşların belge kayıt, dosyalama
ve arşiv düzeniyle ilgili gerekli idari ve teknik tedbirler alınır.
Bilgi edinme
hakkının etkin olarak kullanılabilmesi ve bilgi edinme başvurularından
kaynaklanan iş yükünün en aza indirilebilmesi amacıyla kurum ve kuruluşlar;
a) Görev ve
hizmet alanlarına giren konulardaki bilgi veya belgelerin konularını ve
bunların hangi birimde mevcut olduğunu ihtiva eden kurum dosya planlarını,
b) Görev ve
hizmet alanlarına giren konulardaki temel nitelikli karar ve işlemlerini, mal
ve hizmet alımlarını, satımlarını, projelerini ve yıllık faaliyet raporlarını,
c) Görev ve
hizmet alanlarına giren konulardaki kanun, tüzük, yönetmelik, Bakanlar Kurulu
kararı veya diğer düzenleyici işlemlerin neler olduğunu, yayımlanmışsa hangi
tarihli ve sayılı Resmi Gazetede yayımlandığını, görev ve hizmet alanlarıyla
ilgili mevzuatın değişiklikleri işlenmiş halini,
bilgi iletişim teknolojilerini
kullanmak suretiyle kamuoyunun bilgisine sunarlar.
Kesinleşen
faaliyet ve denetim raporları uygun vasıtalarla kamuoyunun incelemesine açık
hale getirilir.
Kurum ve
kuruluşlar, Kanun ve bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde, bilgi edinme hakkının
etkin olarak kullanılabilmesi ve bilgi edinme başvurularından kaynaklanan iş
yükünün en aza indirilebilmesi amacıyla kurumsal internet sayfalarını bu madde
hükümlerine göre yeniden şekillendirir. Bu Yönetmelik kapsamındaki kurum ve
kuruluşlar, bu bilgileri tek tek birimler bazında, aynı kurumsal internet
sayfası üzerinden; zorunlu hallerde kurumsal internet sayfasından link verilmek
suretiyle birime ait internet sayfası üzerinden kamuoyunun bilgisine sunarlar.
Kurum ve
kuruluşlar, görev ve hizmet alanlarına giren konulardaki bilgi veya belgelerin
konularını ve bunların hangi birimde mevcut olduğunu ihtiva eden kurum dosya
planlarını, konuyla ilgili mevzuatta belirlenmiş ilkelere uygun olarak
düzenlerler. Kurum dosya planları, kurum ve kuruluşların basın ve halkla
ilişkilerle görevli birimlerinde oluşturulacak bilgi edinme birimlerinde
bulundurulur ve bunlardan yeterli sayıda nüsha başvuru sahiplerinin
istifadesine sunulur. Kurum dosya planlarının bir örneği de kurum ve
kuruluşların kurumsal internet sayfalarından kamuoyunun bilgisine sunulur.
Bilgi edinme
hakkının, elektronik ortamda kullanımını kolaylaştırmak maksadıyla, EK-1 ve
EK-2'de yer alan başvuru formları ile kurum ve kuruluşların bilgi edinme
birimlerinin elektronik posta yoluyla başvuru kabul edecek elektronik posta
adresleri, kurum ve kuruluşların internet sayfalarında yayımlanır. Bu başvuru
formları ayrıca, başvuru sahiplerinin istifadesi amacıyla bilgi edinme
birimlerinde sürekli bulundurulur.
İhtiyari
olarak yayımlanabilecek bilgi veya belgeler
Madde
7- Kurum ve
kuruluşlar, bilgi edinme hakkının etkin olarak kullanılabilmesi ve bilgi edinme
başvurularından kaynaklanan iş yükünün en aza indirilebilmesi amacıyla,
aşağıdaki türden bilgi veya belgeleri internet sayfaları üzerinden kamuoyunun
bilgisine sunabilirler:
a) Teşkilat
yapısı, görevler, bütçe, gelir ve giderler hakkındaki bilgi veya belgeler,
b) Personel
sayısı ve statüleri hakkındaki bilgiler,
c) Verilen
hizmetlere ilişkin bilgiler,
d) Karar alma,
hizmet sunma ve politika oluşturma yöntemlerine ilişkin bilgiler,
e) Kamuyu
etkileyen kararlar ve gerekçeleri, politikalar, bunlar hakkında idare
tarafından yapılan değerlendirmeler ve bu kararların alınmasına dayanak teşkil
eden temel bilgiler ve veriler,
f) Kayıt,
dosyalama ve arşiv düzeninin tanıtımına ilişkin bilgiler,
g) Şikayet ve
başvuruların yapılma usulü ve verileceği merci veya yetkili kişi hakkında
bilgiler,
h) İstatistiki
veriler, araştırma raporları, makaleler ve diğer belgeler.
Bilgi
edinme birimlerinin oluşturulması
Madde
8- Kurum ve
kuruluşların basın ve halkla ilişkilerle görevli birimlerinde, bilgi edinme
hakkının etkin olarak kullanılabilmesi ve bilgi veya belgelere erişimin
zamanında sağlanabilmesi amacıyla bilgi edinme birimleri oluşturulur.
Bünyesinde basın
ve halkla ilişkilerle görevli birimi veya bu birime benzer görevler ifa eden
birim bulunmayan kurum ve kuruluşlar, bilgi edinme hakkının etkin olarak
kullanılabilmesi ve bilgi veya belgelere erişimin zamanında sağlanabilmesi
amacıyla, kurum ve kuruluş içindeki bir birim bünyesinde bilgi edinme birimleri
oluştururlar veya doğrudan kurum yöneticisine bağlı bilgi edinme yetkilisi
görevlendirirler.
Bilgi edinme
birimlerinde, yeterli sayıda personel görevlendirilir. Bu birimlerin, bilgi
edinme başvurusu yapılabilmesini kolaylaştıracak fiziki mekana ve teknik
donanıma sahip olması esastır.
Bu birimlerde
görevli personel, bilgi edinme hakkını kullanacak kişilerin istekleri halinde,
başvurunun nasıl yapılacağı, talep edilen bilgi veya belgenin kurum ve
kuruluşun hangi biriminde bulunabileceği ve başvuru sonrasındaki işlemler
konusunda bilgi verir, açıklama yapar, gerekli yardımı sağlar ve bilgi edinme
başvurularıyla ilgili işlemleri yapar.
Bilgi edinme
başvurusunda bulunan kişilerin, kurum ve kuruluşların ellerinde hangi konularda
ve ne türden bilgi veya belgeler bulunduğu konusunda bilgilenmelerini sağlamak
amacıyla, 6 ncı madde uyarınca kurum ve kuruluşlarca hazırlanacak kurum dosya
planları, bilgi edinme birimlerinde bulundurulur ve bunlardan yeterli sayıda
nüsha başvuru sahiplerinin istifadesine sunulur.
Kurum ve
kuruluşların teşkilat yapısına, görev ve hizmet alanlarına ilişkin bilgiler,
tanıtma veya eğitim amaçlı broşürler ve yayınlar, yıllık faaliyet raporları ile
bütçe ve harcamalarına ilişkin raporlar bilgi edinme birimlerinde
bulundurulabilir. Kişiler bu tür tanıtıcı yayınlardan istifade edebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Bilgi Edinme Başvurusu
Başvuru
usulü
Madde
9 - Gerçek kişiler
tarafından yapılacak bilgi edinme başvurusu; başvuru sahibinin adı ve soyadı,
imzası, oturma yeri veya iş adresini içeren dilekçeyle, istenen bilgi veya
belgenin bulunduğu kurum ve kuruluşa yapılır.
Tüzel kişiler
tarafından yapılacak bilgi edinme başvurusu; tüzel kişinin unvanı ve adresi ile
yetkili kişinin imzasını ve yetki belgesini içeren dilekçeyle, istenen bilgi
veya belgenin bulunduğu kurum ve kuruluşa yapılır.
Dilekçede,
istenen bilgi veya belgeler açık ve ayrıntılı olarak belirtilir. Bilgi veya
belgeye erişimin kısa sürede sağlanabilmesi amacıyla, istenen bilgi veya
belgenin konusu, varsa tarihi, sayısı ve kurum veya kuruluşun hangi biriminden
istendiği ve ihtiyaç duyulan diğer hususlar dilekçede belirtilir.
Merkezi idarenin
taşra teşkilatında bulunan bilgi veya belgelere ilişkin başvurular, valilik
veya kaymakamlığa bağlı olarak faaliyette bulunan bilgi edinme yetkililerine
veya taşra teşkilatında bulunan ilgili birimlere yapılır. İl ve ilçelerde
bulunan birimler arasındaki koordinasyon ve bu işlemlere ilişkin raporların
hazırlanması, valilik ve kaymakamlıklardaki bilgi edinme birimlerince sağlanır.
Valilik ve kaymakamlıklarda bulunan bilgi edinme birimleri, merkez teşkilatını
ilgilendiren konularda kendilerine yapılan başvuruları ilgili idareye gönderir
ve durumu başvurana bildirir.
Başka bir kanun
uyarınca yapıldığı belirtilmeyen başvurular, Bilgi Edinme Hakkı Kanunu
kapsamında yapılmış sayılır.
Başvuru
dilekçelerinin veya başvuru formlarının, daktiloyla doldurulması veya
bilgisayar çıktısı olması şartı aranmaz. Ancak başvuru dilekçeleri veya
formları okunaklı ve anlaşılır bir şekilde yazılır veya doldurulur.
Başvurunun kurum
ve kuruluşa ulaştığı tarih başvuru tarihidir.
Başvuru
dilekçeleri posta yoluyla da kurum ve kuruluşlara gönderilebilir.
Başvuru üzerine
istenen bilgi veya belgeye erişimin kısa sürede sağlanabilmesi ve bilgi edinme
taleplerinin kolaylıkla işleme konulabilmesi amacıyla, başvuru sahipleri bilgi
edinme başvurusuna dair dilekçelerini verirken, gerçek kişiler için EK-1'de,
tüzel kişiler için EK-2'de yer alan formlardan isterlerse yararlanabilirler.
Ancak, elektronik posta ve faks yoluyla başvuru yapacak gerçek ve tüzel
kişilerin EK-1 ve EK-2'de yer alan formları doldurmaları zorunludur.
Elektronik
ortamda veya diğer iletişim araçlarıyla yapılacak başvurular
Madde
10 - Bilgi edinme
başvurusu, kişinin kimliğinin ve imzasının veya yazının kimden neşet ettiğinin
tespitine yarayacak başka bilgilerin yasal olarak belirlenebilir olması
kaydıyla elektronik ortamda veya diğer iletişim araçlarıyla da yapılabilir.
Gerçek kişiler
tarafından elektronik posta yoluyla yapılacak başvurular, başvuru sahibinin adı
ve soyadı, oturma yeri veya iş adresine ilave olarak kimlik doğrulama amacıyla
kullanılacak T.C. kimlik numarası belirtilmek suretiyle, istenen bilgi veya
belgenin bulunduğu kurum ve kuruluşun bilgi edinme biriminin elektronik posta
adresine EK-1'de yer alan form doldurulmak suretiyle yapılır.
Tüzel kişiler
tarafından elektronik posta yoluyla yapılacak başvurular, tüzel kişinin unvanı
ve adresi ile yetkili kişinin T.C. kimlik numarası belirtilmek suretiyle ve
yetki belgesiyle birlikte, istenen bilgi veya belgenin bulunduğu kurum ve
kuruluşun bilgi edinme biriminin elektronik posta adresine EK-2'de yer alan
form doldurulmak suretiyle yapılır. Yetki belgesi uygun elektronik araçlarla
elektronik ortama aktarılarak gönderilir.
Gerçek veya tüzel
kişiler tarafından, 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu gereğince elektronik
imza kullanılarak gönderilen başvurularda, T.C. kimlik numarası aranmaz.
Elektronik posta
yoluyla yapılacak başvurularda, başvuru formunun kurum veya kuruluşun bilgi
edinme biriminin elektronik posta adresine ulaştığı tarih, başvuru tarihidir.
Elektronik posta
yoluyla yapılacak başvurular için, kurum ve kuruluşların bilgi edinme
birimleri, bu amaçla kurumsal bir elektronik posta adresi oluşturur ve internet
sayfalarında yayımlar.
Kurum ve
kuruluşlar elektronik ortamda yapılan başvuruya elektronik ortamda cevap
verebileceği gibi, istenen bilgi veya belgenin niteliğine göre yazıyla da cevap
verebilir. İstenen bilgi veya belgenin bu yollarla verilmesinin mümkün olmadığı
hallerde, söz konusu bilgi veya belgenin yerinde incelenebilmesi, not
alınabilmesi, dinlenebilmesi, görülebilmesi veya izlenebilmesi imkanı sağlanır.
Başvuru
dilekçeleri faks yoluyla da, kurum ve kuruluşlara gönderilebilir. Ancak faks
yoluyla yapılacak başvurularda ayrıca, gerçek kişiler ile tüzel kişiliği
temsile yetkili kişilerin T.C. kimlik numaraları belirtilir. Faks yoluyla
iletilen dilekçelerde, dilekçe sahibi kendisine faks yoluyla cevap verilmesini
isterse, cevap verilecek faks numarasını dilekçesinde ayrıca belirtir. Kurum ve
kuruluşlar, faks yoluyla yapılan başvurulara, faks yoluyla veya elektronik
ortamda cevap verebileceği gibi, istenen bilgi veya belgenin niteliğine göre
yazıyla da cevap verebilir. İstenen bilgi veya belgenin bu yollarla
verilmesinin mümkün olmadığı hallerde, söz konusu bilgi veya belgenin yerinde
incelenebilmesi, not alınabilmesi, dinlenebilmesi, görülebilmesi veya
izlenebilmesi imkanı sağlanır. Faks yoluyla gelen başvuru dilekçesinin kurum ve
kuruluşların bilgi edinme birimlerine ulaştığı tarih, başvuru tarihidir.
Özürlüler
tarafından yapılacak başvurular
Madde
11 - Başvuruda
bulunan kimsenin kimliğini tespit etmeye yarayacak başka bilgi veya özel
işaretlerin bulunması halinde, özürlüler bakımından bu bilgi veya özel
işaretler imza yerine geçmek üzere kullanılır.
İstenecek
bilgi veya belgelerin niteliği
Madde
12 - Bilgi edinme
başvurusu, başvurulan kurum ve kuruluşların ellerinde bulunan veya görevleri
gereği bulunması gereken bilgi veya belgelere ilişkin olmalıdır.
Kurum ve
kuruluşlar; ayrı veya özel bir çalışma, araştırma, inceleme ya da analiz
neticesinde oluşturulabilecek türden bir bilgi veya belge için yapılacak
başvurular ile tekemmül etmemiş bir işleme ilişkin bilgi veya belge için
yapılacak başvurulara olumsuz cevap verebilirler.
Belli bir tarihte
açıklanacağı, duyurulacağı önceden belirtilmiş olup, zamanından önce
açıklanması halinde kamu yararını zedeleyecek veya kişisel menfaat temin etmek
için kullanılabilecek bilgi veya belgeler, belirtilen tarihten önce
açıklanamaz, erişimi sağlanamaz.
Yayımlanmış
veya kamuya açıklanmış bilgi veya belgeler
Madde
13- Kurum ve
kuruluşlarca yayımlanmış veya kitap, broşür, ilan ve benzeri yollarla kamuya
açıklanmış bilgi veya belgeler, bilgi edinme başvurusuna konu olamaz.
Ancak birinci
fıkrada belirtilen yollarla kamuoyuna açıklanmış veya kurum ve kuruluşlarca
elektronik ortamda yayımlanmış kamunun erişimine açık bilgi veya belgelerin ne
şekilde, ne zaman ve nerede yayımlandığı veya açıklandığı başvurana bildirilir.
Başvuruların
kabulü, değerlendirilmesi ve işleme konulması
Madde
14- Başvuru
dilekçeleri veya formları, kurum ve kuruluşların bilgi edinme birimleri
tarafından kabul edilir. Bilgi edinme birimleri, başvuru dilekçeleri veya
formlarının 9 uncu maddede belirtilen şekilde verilip verilmediğinin kontrolünü
yaptıktan sonra bunların evrak kayıtlarını yaparak hazır bulunmaları koşuluyla
başvuru sahiplerine, başvurunun tarih ve sayısını gösteren bir makbuz verir.
Kurum ve
kuruluşların bilgi edinme birimleri dışındaki herhangi bir birimine ulaşan
başvuru dilekçeleri veya formlar, işleme konulmadan derhal bilgi edinme
birimlerine gönderilir.
9 uncu maddede
belirtilen unsurları içermeyen başvuru dilekçeleri veya formları ile 10 uncu
maddede belirtilen unsurları içermeyen elektronik posta yoluyla gönderilmiş
başvuru dilekçeleri veya formları işleme konulmaz ve durum başvuru sahibine
bildirilir.
Gerçeğe aykırı
beyanda bulunduğu sonradan anlaşılan başvuru sahiplerinin dilekçeleri veya
formları, bu durumun anlaşıldığı tarihte hiç başvuru yapılmamış sayılarak
işleme konulmaz.
Elektronik posta
yoluyla yapılan bilgi edinme başvurularında, başvuru sahibi gerçek veya tüzel
kişilerin verdiği T.C. kimlik numarası, İçişleri Bakanlığı Nüfus ve Vatandaşlık
İşleri Genel Müdürlüğünün internet sayfasından, başvuru sahibi tarafından
verilen ad ve soyadın doğru olup olmadığının tespiti amacıyla gerektiğinde
sorgulanır. Gerçeğe aykırı ad ve soyadla yapılan başvurular işleme konulmaz.
Başvuru dilekçesi
veya formu kaydedildikten sonra, en geç iki iş günü içinde kurum veya kuruluşun
ilgili birimlerine gönderilir. Bu yazıda; başvurunun hangi birim tarafından
cevaplanacağı ve başvuru sahibine hangi tarihe kadar cevap verilmesi gerektiği
belirtilir. Bu tür yazıların hızlı bir şekilde ilgili birimlere iletilmesi için
gerekli yetki devri işlemleri ilgili mevzuata uygun olarak yapılır.
Elektronik posta
yoluyla gelen başvurular ilgili birimlere, elektronik ortamda veya başvurunun
bilgisayar çıktısı iletilmek suretiyle gönderilir. Ayrıca başvurunun hangi
birim tarafından cevaplanacağı ve istenen bilgi veya belge hakkında başvuru
sahibine hangi tarihe kadar cevap verilmesi gerektiği belirtilir.
Kurum ve
kuruluşlardaki bilgi edinme birimleri, Kanun ve bu Yönetmelikte belirlenen esas
ve usullere göre kurum ve kuruluşların ilgili diğer birimleriyle koordinasyon
içinde görev ifa ederler.
Elektronik
ortamda veya yazılı olarak alınan başvuruların bilgi veya belge güvenliği,
kurum ve kuruluşlarda genel hükümlere göre sağlanır.
Başvuru
sahiplerine yardım
Madde
15- Bilgi edinme
birimlerinde görevli personel, bilgi edinme başvurusunda bulunan kişilere yol
göstermekle ve Kanun kapsamında sahip oldukları hakları kullanabilmeleri için
yardımcı olmakla yükümlüdür. Görevli personel bu amaçla, dilekçe veya
formlardaki şekil noksanlıklarını başvuru sahiplerine başvuru anında belirtir
ve bunların nasıl giderileceği konusunda yol gösterir.
İstenen
bilgi veya belgelerin belirsizliği
Madde
16- Başvuru dilekçesi
veya formuyla istenen bilgi veya belgeler, yeterince açık ve anlaşılır değilse,
kurum ve kuruluşlar başvurunun hangi nedenlerle yeterince açık ve anlaşılır
olmadığını başvuru sahibine bildirebilir ve ek bilgiler sunmasını isteyebilir.
Bu takdirde 20
nci maddedeki on beş günlük süre, belirtilen noksanlıkların tam olarak
giderildiği tarihten itibaren başlar.
Başvuru
dilekçelerinin diğer kurum ve kuruluşlara yönlendirilmesi
Madde
17- İstenen bilgi
veya belge, başvurulan kurum ve kuruluştan başka bir yerde bulunuyorsa, başvuru
dilekçesi veya formu bu kurum ve kuruluşun bilgi edinme birimine gönderilir ve
durum ilgiliye bildirilir.
Bu şekilde
yönlendirilen başvurunun bilgi veya belgenin bulunduğu kurum ve kuruluşça
alındığı tarihte başvuru yapılmış sayılır. Sürelerin başlangıcında önceki
başvuru dikkate alınmaz.
Kendisine bilgi
edinme başvurusunda bulunulan kurum ve kuruluş, talep edilen bilgi veya belge
kendisinde bulunmakla birlikte, istenen bilgi veya belgenin başka bir veya
birden fazla kurum ve kuruluştan neşet ettiğini veya görev alanına girdiğini
tespit ederse, bilgi veya belgeye erişimi sağlamadan önce, söz konusu kurum ve
kuruluşlardan görüş alabilir. Bu takdirde bilgi veya belgeye erişim otuz iş
günü içinde sağlanır. Bu durumda, sürenin uzatılması ve gerekçesi başvuru
sahibine on beş iş günlük sürenin bitiminden önce bildirilir.
Görüş sorulan
kurum ve kuruluşa, görüş bildirmesi için beş iş gününden az süre verilemez.
Görüş sorulan kurum ve kuruluş yetkilileri, ilgiliye süresinde cevap verilmesi
konusunda, kendisine başvuru yapılan kurum ve kuruluş yetkilileriyle aynı
sorumluluğu paylaşır.
Başvuru
içeriğinin birden fazla kurum ve kuruluşu ilgilendirmesi durumunda, kendisine
başvuru yapılan kurum ve kuruluş, diğer kurum ve kuruluşlardan istenen bilgi
veya belgenin kendisinde bulunmayan kısmıyla ilgili olarak ilgili kurum ve
kuruluşlardan bilgi veya belge talebinde bulunabilir. Bu takdirde bilgi veya
belgeye erişim otuz iş günü içinde sağlanır. Bu durumda, sürenin uzatılması ve
bunun gerekçesi başvuru sahibine on beş iş günlük sürenin bitiminden önce
bildirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Bilgi veya Belgelere Erişim
Başvuruların
cevaplandırılması
Madde
18 - Bilgi edinme
birimlerince iletilen başvurular, kurum ve kuruluşların ilgili birimlerince cevaplandırılır.
Başvuruya cevap
verecek birimin, istenen bilgi veya belgeyi kurum ve kuruluş içindeki başka bir
birimden sağlaması, başvuru ile ilgili olarak bir başka kurum ve kuruluşun
görüşüne ihtiyaç duyulması veya başvuru içeriğinin birden fazla kurum ve
kuruluşu ilgilendirmesi durumunda, 17 nci madde hükmü uygulanır.
Kurum ve
kuruluşlar, bilgi edinme başvurularıyla ilgili cevaplarını yazılı olarak veya
elektronik ortamda başvuru sahibine bildirirler. Ancak, başvuru sahibine
elektronik posta yoluyla verilecek cevaplar, kurum ve kuruluşların bilgi edinme
birimleri aracılığıyla gönderilir. Bu kapsamdaki bir başvuruya hazırlanan
cevap, ilgili birim tarafından bilgi edinme birimlerine yazılı olarak veya
elektronik ortamda gönderilir.
Başvurunun cevaplandığı
tarih, kurum veya kuruluşun cevap yazısı üzerindeki tarihtir.
Bilgi edinme
başvuruları hakkında gerekli inceleme ve araştırma, başvuruya cevap verecek
birim tarafından yapılır ve başvurular, 20 nci maddede belirtilen süreler
içinde cevaplandırılır.
Bütün başvurular
olumlu veya olumsuz olarak cevaplandırılırken, başvuru sahibine gönderilecek
yazının bir sureti, yazının ekleri hariç olmak üzere ayrıca bilgi edinme
birimlerine gönderilir.
Başvurunun
reddedilmesi halinde bu kararın gerekçesi ve buna karşı yapılabilecek başvuru
yolları ve süreleri belirtilir.
Kamu
görevlilerinin ihmali veya kusurlu davranışları nedeniyle, Kanunda belirtilen
süreler içinde başvurunun cevaplandırılmaması, kurum ve kuruluşların cevap
verme yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.
Daha önce
cevaplandığı halde aynı kişiler tarafından yapılan tekrar mahiyetindeki
başvurular ile soyut ve genel nitelikteki başvurular işleme konulmaz ve durum
başvuru sahibine bildirilir.
Bilgi
veya belgelere erişim usulü
Madde
19 - Kurum ve kuruluşlardan
belge istenmesi halinde, başvuru sahibine istenen belgenin onaylı bir kopyası
verilir. Elektronik ortamdaki bilgi veya belgeler, elektronik posta, veri
kopyalamaya yarayan diskler ve diğer araçlarla verilebilir.
Bilgi veya
belgenin niteliği gereği kopyasının verilmesinin mümkün olmadığı veya kopya
çıkarılmasının aslına zarar vereceği hallerde, kurum ve kuruluşlar başvuru
sahibinin;
a) Yazılı veya
basılı belgeler için, söz konusu belgenin aslını incelemesi ve not
alabilmesini,
b) Ses kaydı
şeklindeki bilgi veya belgelerde bunları dinleyebilmesini,
c) Görüntü kaydı
şeklindeki bilgi veya belgelerde bunları izleyebilmesini,
sağlarlar.
Bu amaçla,
erişimin nasıl, ne zaman ve nerede sağlanacağı ile gerekli görülen diğer
hususlar, başvuru sahibine erişim süresi içinde bildirilir. Bu şekilde erişim
sağlanırken, bilgi veya belgenin değiştirilmesi, imhası, çalınması veya diğer
riskler değerlendirilerek, başvuru sahibine en az bir görevli nezaret eder ve
gerekli diğer tedbirler alınır.
Bilgi veya
belgenin yukarıda belirtilenlerden farklı bir şekilde elde edilmesi mümkün ise,
belgeye zarar vermemek şartıyla erişim sağlanır.
Bilgi
veya belgeye erişim süreleri
Madde
20- Kurum ve
kuruluşlar, başvuru üzerine istenen bilgi veya belgeye erişimi on beş iş günü içinde
sağlarlar.
Ancak istenen
bilgi veya belgenin, başvurulan kurum ve kuruluş içindeki başka bir birimden
sağlanması; başvuru ile ilgili olarak bir başka kurum ve kuruluşun görüşünün
alınmasının gerekmesi veya başvuru içeriğinin birden fazla kurum ve kuruluşu
ilgilendirmesi durumlarında bilgi veya belgeye erişim otuz iş günü içinde
sağlanır. Bu durumda, sürenin uzatılması ve bunun gerekçesi başvuru sahibine on
beş iş günlük sürenin bitiminden önce bildirilir.
Gizli
bilgileri ayırarak bilgi veya belge verme
Madde
21- İstenen bilgi
veya belgelerde, gizlilik dereceli veya açıklanması yasaklanan bilgiler ile
açıklanabilir nitelikte olanlar birlikte bulunuyor ve bunlar birbirlerinden
ayrılabiliyorsa, söz konusu bilgi veya belge, gizlilik dereceli veya
açıklanması yasaklanan bilgiler çıkarıldıktan sonra başvuranın bilgisine
sunulur. Ayırma gerekçesi başvurana yazılı olarak bildirilir.
Başvuru
ücretleri
Madde
22- Kurum ve
kuruluşlar, erişimine olanak sağladıkları bilgi veya belgeler için başvuru
sahibinden, bilgi veya belgelere erişimin gerektirdiği inceleme, araştırma,
kopyalama, postalama ve diğer maliyet unsurları ile orantılı ölçüde ücret
tahsil edebilir. Kurum ve kuruluşlar bu amaçla her yıl bütçe kanununda belirlenecek
ilkelere göre bilgiye erişim ücret tarifesi belirler. Kurum ve kuruluşlar
elektronik posta yoluyla erişimine olanak sağladıkları bilgi veya belgeler için
de, erişimin gerektirdiği inceleme, araştırma ve diğer maliyet unsurlarıyla
orantılı ölçüde ücret tahsil edebilir.
Kurum ve
kuruluşlar erişimini sağlayacakları bilgi veya belgelerin, erişim maliyeti
tutarı ve ödemenin nereye yapılacağı hakkında başvuru sahibini, başvuru
tarihinden itibaren on beş gün içinde bilgilendirir. Ancak, istenen bilgi veya
belgenin, başvurulan kurum ve kuruluş içindeki başka bir birimden sağlanması;
başvuru ile ilgili olarak bir başka kurum ve kuruluşun görüşünün alınmasının
gerekmesi veya başvuru içeriğinin birden fazla kurum ve kuruluşu ilgilendirmesi
durumunda, kurum ve kuruluşlar erişim maliyeti tutarı ve ödemenin nereye
yapılacağı hakkında başvuru sahibini, başvuru tarihinden itibaren otuz gün
içinde bilgilendirir.
Bilgi veya
belgelere erişim için gereken maliyet tutarının kurum ve kuruluş tarafından
başvuru sahibine bildirilmesiyle, on beş veya otuz iş günlük süreler kesilir.
Başvuru sahibi, bildirimin yapıldığı tarihten itibaren on beş iş günü içinde
ödemeyi gerçekleştirdiğini gösteren belgeyi sunmadığı takdirde talebinden
vazgeçmiş sayılır.
Kamu kurum ve
kuruluşlarının, erişimine olanak sağladıkları bilgi veya belgeler için başvuru
sahiplerinden talep edecekleri ücretler, ilgili kurum ve kuruluş bütçesine
gelir olarak kaydedilmek üzere ilgili saymanlıklara veya bu saymanlıklar adına
bankalar ve diğer finans kurumları veya PTT şubelerinde açılan hesaplara
yatırılır.
Kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşlarının, erişimine olanak sağladıkları bilgi veya
belgeler için başvuru sahiplerinden talep edecekleri ücretler, ilgili meslek
kuruluşları adına açılan hesaba yatırılır.
Kanunda
istisna sayılan bilgi veya belgelere ilişkin talepler
Madde
23- Kanunda bilgi
edinme hakkının istisnaları olarak düzenlenen konularda yapılan bilgi edinme
başvuruları reddedilir ve ret kararı başvuru sahibine gerekçeli olarak
bildirilir.
İtiraz
usulü
Madde
24 - Bilgi edinme
istemi Kanunun 16 ve 17 nci maddelerinde öngörülen sebeplerle reddedilen
başvuru sahibi, yargı yoluna başvurmadan önce kararın tebliğinden itibaren on
beş gün içinde Bilgi Edinme Değerlendirme Kuruluna itiraz edebilir. İtiraz
yazılı olarak yapılır. Kurul, bu konudaki kararını otuz iş günü içinde verir.
20 nci maddede
belirtilen süreler içinde, kurum ve kuruluşlar tarafından başvuru sahibine
olumlu veya olumsuz herhangi bir cevap verilmemesi halinde başvuru, 2577 sayılı
İdari Yargılama Usulü Kanununun 10 uncu maddesi uyarınca altmış günün
geçmesiyle reddedilmiş sayılır.
İkinci fıkra
gereğince bilgi edinme istemi Kanunun 16 ve 17 nci maddelerinde öngörülen
sebeplerle reddedilmiş sayılan başvuru sahibi, yargı yoluna başvurmadan önce
dava açma süresinin başladığı tarihten itibaren on beş gün içinde Kurula yazılı
olarak itiraz edebilir. Kurul, bu konudaki kararını otuz iş günü içinde verir.
Kurula itiraz,
başvuru sahibinin idari yargıya başvurma süresini durdurur.
Kurul
kararları
Madde
25- Kurul; bilgi
edinme başvurusuyla ilgili olarak yapılacak itirazlar üzerine, Kanunun 16 ve 17
nci maddelerinde öngörülen sebeplere dayanılarak verilen kararları inceler ve
karara bağlar; kurum ve kuruluşlar için bilgi edinme hakkının kullanılmasına
ilişkin olarak kararlar verir.
Kurul, bilgi
edinme hakkının kullanılmasına ilişkin hususları düzenlemeye yetkilidir.
Kurul
tarafından istenen bilgi veya belgeler
Madde
26- Bilgi edinme
istemi Kanunun 16 ve 17 nci maddelerinde öngörülen sebeplerle reddedilen
başvuru sahiplerinin Kurula itirazı üzerine, Kurul başvurunun yapıldığı kurum
veya kuruluştan her türlü bilgi veya belgeyi isteyebilir. Kurum ve kuruluşlar,
Kurulun istediği her türlü bilgi veya belgeyi on beş iş günü içinde vermekle
yükümlüdür.
İtiraz üzerine
Kurul ayrıca, başvuru sahibi ile kurum veya kuruluşların, itiraz konusuyla
ilgili yazılı veya şifahi görüşlerine başvurabilir, konuyla ilgili uzmanların
görüşünü alabilir ve gerekli gördüğü diğer incelemelerde bulunabilir.
Kurula gönderilen
bilgi veya belgeler ile Kurul tarafından edinilen görüş, değerlendirme ve
incelemelerden gizlilik derecesi bulunanların korunmasında ve saklanmasında
gizlilik ilkesine uyulur. Kurul başkan ve üyeleri ile bu bilgileri derleyen ve
değerlendiren tüm personel gizlilik ilkesinin gereklerine uymakla yükümlüdür.
Bu yükümlülük, Kurul başkan ve üyeleri ile diğer personelin görevlerinden
ayrılmalarından sonra da devam eder.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Bilgi Edinme Hakkının Sınırları
Devlet
sırrına ilişkin bilgi veya belgeler
Madde
27- Açıklanması
halinde Devletin emniyetine, dış ilişkilerine, milli savunmasına ve milli
güvenliğine açıkça zarar verecek ve niteliği itibarıyla Devlet sırrı olan
gizlilik dereceli bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkı kapsamı dışındadır.
Ülkenin
ekonomik çıkarlarına ilişkin bilgi veya belgeler
Madde
28- Açıklanması ya da
zamanından önce açıklanması halinde, ülkenin ekonomik çıkarlarına zarar verecek
veya haksız rekabet ve kazanca sebep olacak bilgi veya belgeler, bilgi edinme
hakkı kapsamı dışındadır.
İstihbarata
ilişkin bilgi veya belgeler
Madde
29- Sivil ve askeri
istihbarat birimlerinin görev ve faaliyetlerine ilişkin bilgi veya belgeler,
bilgi edinme hakkı kapsamı dışındadır.
Ancak, bu bilgi
ve belgeler kişilerin çalışma hayatını ve meslek onurunu etkileyecek nitelikte
ise, istihbarata ilişkin bilgi ve belgeler aşağıda belirtilen usul ve esaslar
çerçevesinde bilgi edinme hakkına konu olurlar:
a) Bilgi edinme
başvuruları bizzat ilgilisi veya konuya ilişkin olarak düzenlenen özel vekaletname
ile yetkilendirilmiş olmak koşulu ile vekili tarafından yapılır.
b) Sivil ve
askeri istihbarat birimlerinin görev ve faaliyetlerine ilişkin bilgi veya
belgelerden, sadece kişilerin çalışma hayatını ve meslek onurunu etkileyici
nitelikte olan ve ilgilisi hakkında bir işleme dayanak teşkil etmek üzere
işlenmiş veya değerlendirilmiş bilgi veya belgeler bilgi edinme hakkı
kapsamında değerlendirilir.
c) Kurum veya
kuruluşların işlemlerine dayanak teşkil etmek üzere, istihbarat birimlerinden
talep edilen ve istihbarat birimlerince değerlendirilmek suretiyle kurum veya
kuruluşların istifadesine sunulan istihbari bilgi veya belgelere ilişkin bilgi
edinme hakkı kapsamındaki başvurular, söz konusu araştırma veya soruşturmanın
yapılmasını talep eden kurum veya kuruluşun bilgi edinme birimine yapılır ve
başvuruya erişim bu kurum veya kuruluşça sağlanır.
İdari
soruşturmaya ilişkin bilgi veya belgeler
Madde
30- Kurum ve
kuruluşların yetkili birimlerince yürütülen idari soruşturmalarla ilgili olup,
açıklanması veya zamanından önce açıklanması halinde;
a) Kişilerin özel
hayatına açıkça haksız müdahale sonucunu doğuracak,
b) Kişilerin veya
soruşturmayı yürüten görevlilerin hayatını ya da güvenliğini tehlikeye sokacak,
c) Soruşturmanın
güvenliğini tehlikeye düşürecek,
d) Gizli kalması
gereken bilgi kaynağının açığa çıkmasına neden olacak veya soruşturma ile
ilgili benzeri bilgi ve bilgi kaynaklarının temin edilmesini güçleştirecek,
bilgi veya
belgeler, bilgi edinme hakkı kapsamı dışındadır.
Adli
soruşturma ve kovuşturmaya ilişkin bilgi veya belgeler
Madde
31- Açıklanması veya
zamanından önce açıklanması halinde;
a) Suç
işlenmesine yol açacak,
b) Suçların
önlenmesi ve soruşturulması ya da suçluların kanuni yollarla yakalanıp
kovuşturulmasını tehlikeye düşürecek,
c) Yargılama
görevinin gereğince yerine getirilmesini engelleyecek,
d) Hakkında dava
açılmış bir kişinin adil yargılanma hakkını ihlal edecek,
nitelikteki bilgi
veya belgeler, bilgi edinme hakkı kapsamı dışındadır.
1412 sayılı Ceza
Muhakemeleri Usulü Kanunu, 1086 sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu, 2577
sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu ve diğer özel kanun hükümleri saklıdır.
Özel
hayatın gizliliği
Madde
32- Kişinin izin
verdiği haller saklı kalmak üzere, özel hayatın gizliliği kapsamında,
açıklanması halinde kişinin sağlık bilgileri ile özel ve aile hayatına, şeref
ve haysiyetine, mesleki ve ekonomik değerlerine haksız müdahale oluşturacak
bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkı kapsamı dışındadır.
Kamu yararının
gerektirdiği hallerde, kurum ve kuruluşların kayıtlarında bulunan kişisel bilgi
veya belgeler, kurum ve kuruluşlar tarafından, ilgili kişiye en az yedi gün
önceden haber verilerek yazılı rızası alınmak koşuluyla açıklanabilir.
Haberleşmenin
gizliliği
Madde
33- Haberleşmenin
gizliliği esasını ihlal edecek bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkı kapsamı
dışındadır.
Ticari
sır
Madde
34- Kanunlarda ticari
sır olarak nitelenen bilgi veya belgeler ile, kurum ve kuruluşlar tarafından
gerçek veya tüzel kişilerden gizli kalması kaydıyla sağlanan ticari ve mali
bilgiler, bilgi edinme hakkı kapsamı dışındadır.
Fikir
ve sanat eserleri
Madde
35- Fikir ve sanat
eserlerine ilişkin olarak yapılacak bilgi edinme başvuruları hakkında ilgili
kanun hükümleri uygulanır.
Kurum
içi düzenlemeler
Madde
36- Kurum ve
kuruluşların, kamuoyunu ilgilendirmeyen ve sadece kendi personeli ile kurum içi
uygulamalarına ilişkin düzenlemeler hakkındaki bilgi veya belgeler, bilgi
edinme hakkının kapsamı dışındadır. Ancak, söz konusu düzenlemeden etkilenen
kurum çalışanlarının bilgi edinme hakları saklıdır.
Kurum
içi görüş, bilgi notu ve tavsiyeler
Madde
37- Kurum ve
kuruluşların faaliyetlerini yürütmek üzere, elde ettikleri görüş, bilgi notu,
teklif ve tavsiye niteliğindeki bilgi veya belgeler, kurum ve kuruluş
tarafından aksi kararlaştırılmadıkça bilgi edinme hakkı kapsamındadır.
Bilimsel,
kültürel, istatistik, teknik, tıbbi, mali, hukuki ve benzeri uzmanlık
alanlarında yasal olarak görüş verme yükümlülüğü bulunan kişi, birim ya da
kurumların görüşleri, kurum ve kuruluşların alacakları kararlara esas teşkil
etmesi kaydıyla bilgi edinme istemlerine açıktır.
Tavsiye
ve mütalaa talepleri
Madde
38- Tavsiye ve
mütalaa taleplerine ilişkin başvurular bilgi edinme hakkı kapsamı dışındadır.
Gizliliği
kaldırılan bilgi veya belgeler
Madde
39- İlgili mevzuat
uyarınca gizliliği kaldırılmış bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkının
sınırları olarak Kanunda düzenlenen diğer istisnalar kapsamına girmediği
takdirde bilgi edinme başvurularına açık hale gelir.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Arşiv
malzemesi ve arşivlik malzemeler
Madde
40- Başvuru
sahiplerinin; Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü veya araştırma hizmeti veren
diğer arşivlerde mevcut arşiv malzemesi ve arşivlik malzemeden yararlanma
şartları, yükümlülükleri ve arşiv malzemesinin örneklerinin verilmesi
hususunda, 31/1/2002 tarihli ve 2002/3681 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
tespit edilen hükümler, süre hariç olmak üzere uygulanır.
Yargı
denetimi dışında kalan işlemler
Madde
41- Yargı denetimi
dışında kalan idari işlemlerden kişinin çalışma hayatını ve mesleki onurunu
etkileyecek nitelikte olanlar, bilgi edinme hakkı kapsamına dahildir. Ancak bu
şekilde sağlanan bilgi edinme hakkı, işlemin yargı denetimine açılması sonucunu
doğurmaz.
Denetim
ve ceza hükümleri
Madde
42- Bilgi edinme
hakkının kullanımı kapsamındaki başvurulara ilişkin uygulamalar, kurum ve
kuruluş yöneticilerince mevzuat dahilinde denetlenir.
Kanunun ve bu
Yönetmeliğin uygulanmasında ihmali, kusuru veya kastı bulunan memurlar ve diğer
kamu görevlileri hakkında, işledikleri fiillerin genel hükümler çerçevesinde
ceza kovuşturması gerektirmesi hususu saklı kalmak kaydıyla, tabi oldukları mevzuatta
yer alan disiplin cezaları uygulanır.
Kanunda ve bu
Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde erişilen bilgi ve belgeler
ticari amaçla çoğaltılamaz, kullanılamaz, erişimi sağlayan kurum ve kuruluştan
izin alınmaksızın yayınlanamaz. Bu madde hükmüne aykırı olarak erişilen bilgi
veya belgeleri ticari amaçla çoğaltanlar, kullananlar veya yayınlayanlar
hakkında kanunların cezai ve hukuki sorumluluğa ilişkin hükümleri uygulanır.
Eğitim
Madde
43- Kurum ve
kuruluşlar, Kanunun ve bu Yönetmeliğin uygulanması konusunda personeline
gerekli eğitimi sağlar ve bu amaçla eğitim programları düzenler.
Rapor
düzenlenmesi
Madde
44- Kurum ve
kuruluşlar, bir önceki yıla ait olmak üzere;
a) Kendilerine
yapılan bilgi edinme başvurularının sayısını,
b) Olumlu
cevaplanarak bilgi veya belgelere erişim sağlanan başvuru sayısını,
c) Reddedilen
başvuru sayısı ve bunların dağılımını gösterir istatistik bilgileri,
d) Gizli ya da
sır niteliğindeki bilgiler çıkarılarak ya da bu nitelikteki bilgiler ayrılarak
bilgi veya belgelere erişim sağlanan başvuru sayısını,
e) Başvurunun
reddedilmesi üzerine itiraz edilen başvuru sayısı ile bunların sonuçlarını,
gösterir bir
rapor hazırlayarak, bu raporları her yıl Şubat ayının sonuna kadar Bilgi Edinme
Değerlendirme Kuruluna gönderirler. Bu raporlar, bilgi edinme birimlerinin
koordinasyonunda hazırlanır. Bağlı, ilgili ve ilişkili kamu kurum ve
kuruluşları raporlarını bağlı, ilgili ya da ilişkili oldukları bakanlık
vasıtasıyla iletirler. Kurul, hazırlayacağı genel raporu, söz konusu kurum ve
kuruluşların raporları ile birlikte her yıl Nisan ayının sonuna kadar Türkiye
Büyük Millet Meclisine gönderir. Bu raporlar takip eden iki ay içinde Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanlığınca kamuoyuna açıklanır.
Geçici
Madde 1- Kurum ve
kuruluşlarda bir ay içinde 8 inci madde hükümlerine uygun olarak bilgi edinme
birimleri oluşturulur.
Geçici
Madde 2- Kurum ve
kuruluşlar, bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren üç ay içinde 6 ncı
maddede belirtilen kurum dosya planlarını, bilgi edinme hakkının kullanımını
kolaylaştıracak şekilde hazırlar ve bilgi iletişim teknolojilerini kullanmak
suretiyle kamuoyunun bilgisine sunarlar.
Geçici
Madde 3- Kurum ve
kuruluşların belge kayıt, dosyalama ve arşiv düzeninde ihtiyaç duyulan mevzuat
değişiklikleri ve diğer düzenleyici işlemler altı ay içinde yapılır.
Geçici
Madde 4- Kurumsal internet
sayfası bulunmayan kurum ve kuruluşlar iki ay içinde internet sayfalarını
oluştururlar.
Geçici
Madde 5- Kurum ve
kuruluşların bilgi edinme birimleri iki ay içinde elektronik posta yoluyla
başvuru kabul edecek elektronik posta adreslerini oluşturarak internet
sayfalarından kamuoyunun bilgisine sunarlar.
Geçici
Madde 6- 22 nci maddenin
birinci fıkrasında belirtilen başvuru ücretlerine ilişkin ilkeler belirleninceye
kadar, 2004 yılı için uygulanmak üzere kurum ve kuruluşlar tarafından tespit
edilecek tarifelere göre ücret tahsil edilebilir. Ancak erişimine olanak
sağlanan bilgi veya belgelerin ilk on sayfalarının kopyaları için, postalama
maliyeti dahil herhangi bir ücret alınmaz.
Yürürlük
Madde
45- Bu Yönetmelik
24/4/2004 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer
Yürütme
Madde
46- Bu Yönetmelik
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
EK-1
BİLGİ EDİNME BAŞVURUSU FORMU
(Gerçek Kişiler İçin)
Başvuru
sahibinin adı ve soyadı:
|
|||
Oturma
yeri veya iş adresi:
|
|||
Türkiye
Cumhuriyeti Kimlik No: (Elektronik
ortamda yapılacak başvurular için doldurulması zorunludur.)
|
Başvuruya
hangi yolla cevap almak istersiniz?
Yazılı
Elektronik
|
||
Elektronik
posta adresi: (Elektronik
ortamda yapılacak başvurular için doldurulması zorunludur.)
|
|||
İmzası:
|
4982
sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu gereğince istediğim bilgi veya belgeler
aşağıda belirtilmiştir.
Gereğini
arz ederim.
|
||
İstenen
bilgi veya belgeler:
(Not:
Ayrılan bölümdeki boşluk yetmediği takdirde, başvuru için boş sayfa /
sayfalar kullanılabilir.)
|
|||
EK-2
BİLGİ EDİNME BAŞVURUSU FORMU
(Tüzel Kişiler İçin)
Tüzel
kişinin unvanı:
|
||
Tüzel
kişinin adresi:
|
||
Yetkili
kişinin Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Numarası: (Elektronik ortamda yapılacak
başvurular için doldurulması zorunludur.)
|
Başvuruya
hangi yolla cevap almak istersiniz?
Yazılı
Elektronik
|
|
Yetkili
kişinin elektronik posta adr esi: (Elektronik ortamda yapılacak başvurular
için doldurulması zorunludur.)
|
||
Yetkili
kişinin imzası:
Not:
Yetki belgem
ekte
sunulmaktadır.
|
4982
sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu gereğince istediğim bilgi veya belgeler
aşağıda belirtilmiştir.
Gereğini
arz ederim.
|
|
İstenen
bilgi veya belgeler:
(Not:
Ayrılan bölümdeki boşluk yetmediği takdirde, başvuru için boş sayfa /
sayfalar kullanılabilir.)
|